Archiwum 2004-2016 » Archiwum 2009 » Wystawy czasowe » To nie to samo

To nie to samo
27.02 -10.04., ul. Lubelska 55
Komisarz wystawy: Jagoda Barczyńska
 
             27 lutego 2009 w Galerii 72 Muzeum Chełmskiego otwarta została wystawa „To nie to samo” Zbyszka Kosowskiego. Na pokaz składają się: malarstwo na płótnie, instalacja, prezentacja multimedialna. Całość założenia obejmuje ostatni dziesiątek lat. Na przełom wieków XX i XXI datowane są pokaźnych rozmiarów obrazy (250 x 150 cm), którymi artysta rozpoczął proces eksperymentów w ramach – opracowanego przez siebie - programu  „Wzornik linii – skala barw”.
 
             Część malarska wystawy iskrzy się od kolorów. Czerwień i żółć o różnym stopniu nasycenia są w wyraźnej przewadze, a ich temperatura chłodzona jest przez zielenie i błękity. Barwy wyprowadzone są linią, która wyznacza piony, poziomy, biegnie po przekątnej, lub przybiera kształt falistej wstążki. Paski kolorów - nakładane na siebie gęstą siatką, sugerują przestrzeń, głębię, która staje się tym bardziej sugestywna, kiedy całość założenia rozgrywa się na czarnym tle. Wszystkie płótna wyróżnia kompozycja otwarta, dająca się siłą wyobraźni przenieść poza pole płótna. Te spośród prac, które pokrywa niespokojny, falujący dukt linii, dają wrażenie dynamiki i pulsowania form.
 

 
 
 
             Instalacja, która rozprzestrzeniła się na podłodze, ma charakter ogromnego reliefu, ograniczonego do czerni, bieli i szarości. W niektórych momentach obserwujemy migotanie lusterek, których artysta użył dla pogłębienia przestrzenności i iluzyjności zestawionych ze sobą kształtów. Instalacja złożona z setek małych form malarskich i elementów kubicznych, jest założeniem otwartym, które zawsze można poszerzyć, lub odwrotnie - ograniczyć do niewielkiej przestrzeni. Każdy użyty do jej powstania obraz zakomponowany został z zestawu linii o barwach achromatycznych. Te setki modułów malarskich, z których każdy może stanowić dzieło osobne, nie powtarzają nigdy raz powstałego obrazu form. Zasada kąta prostego, pod którym przecinają się linie, a także wyrastanie, pięcie się w górę – na różnych poziomach – form przestrzennych, pozostawia u odbiorcy wrażenie nowoczesnej, zgeometryzowanej, „najeżonej” wieżowcami i bezdusznej metropolii naszych czasów.
 
 
 
 
           Kosowski kocha otwartość układów, ruch, zmienność, ingerencję, a także utożsamianie się z wciąż nową przestrzenią. Podkreśla, że czas w którym żyje, nowe uwarunkowania i technologie, determinują jego sztukę i poddają wciąż nowym wyzwaniom. Swój - rozpostarty na podłodze -  obraz-konkret przetłumaczył na język komputerowy, wymownie dopełniając swe przesłanie nowoczesnym medium.
 
 
 
 
           Twórczość Zbyszka Kosowskiego przekonuje nas o ulotności chwili, myśli, zdarzenia, które widzimy, zapamiętujemy i pojmujemy za każdym razem inaczej. Jego sztuka mimo pozorów oschłości i geometrycznego wyabstrahowania, skłania do refleksji nad życiem i mijającym czasem obecnym.
                                                                                                                         
Jagoda Barczyńska

 
 
ZBYSZEK KOSOWSKI
 
Urodził się w 1961 roku. Mieszka i pracuje w Puławach.
Dyplom otrzymał w 1990 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku.
W latach 1986 – 1988 współpracował z Galerią Wyspa w Gdańsku. W 1995 założył grupę „Zgniatacz Galaktyk”. Od dnia 01.01.01 zajmuje się (tylko i wyłącznie) uniwersalnym projektem „WZORNIK LINII – SKALA BARW”. Projekt, określany przez artystę jako „determinant malarstwa” realizowany będzie stale w ciągu nadchodzących lat (w formie malarstwa, instalacji i filmu). W 2006 roku otrzymał za projekt „WZORNIK LINII – SKALA BARW” półroczne stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz stypendium amerykańskiej fundacji ‘The Pollock – Krasner Foundation’.
 
Ważniejsze wystawy: Nr 00. „Iluzja i optyka”, Galeria Stara BWA, Lublin, 2001 (wystawa
indywidualna); Nr 01. „Początek czyli Dyspersja i Fuga”, Państwowe Muzeum na Majdanku, Lublin,
2002 (wystawa indywidualna); Obraz roku 2001, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego, Pałac
Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa, 2002; Nr 02. „Projekt Alfa”,
Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Sandomierz, 2003 (wystawa indywidualna); Nabytki 2003, Galeria
72, Muzeum Chełmskie, Chełm, 2003; Bielska Jesień 2003, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2003;
„WZORNIK LINII – SKALA BARW” Galeria Promocyjna, Warszawa, 2004 (wystawa indywidualna);
„Uniwertyzm cz.1”, BWA Zielona Góra, 2005 (wystawa indywidualna) ; „Z z2 + c”, „plus +/
minus – 012345678909876543210”, Galeria Labirynt 2 BWA Lublin, 2005 (wystawa indywidualna);
„Sztuka optyczna i kinetyczna ze zbiorów Muzeum Chełmskiego”, Galeria 72, Muzeum Chełmskie,
Chełm, 2006; „Obraz roku 2005”, Hotel Europejski, Warszawa, 2006, „Uniwertyzm” DCH, Puławy,
2007, „Determinant” Galeria Podlaska, Biała Podlaska, 20