Newsletter:
Wydawnictwa
Odwiedziny
Dzisiaj: 377
Cały czas: 1344

 


  • Ludzie Bangladeszu - wystawa

     

      

    মননে বাংলাদেশ

    Ludzie Bangladeszu  

    Talha Bin Shams

    malarstwo

     

    Talha Bin Shams urodzil się w mieście Saidpur na północy Bangladeszu. Studiował malarstwo i projektowanie podczas studiów licencjackich. Później artysta kształcił się w zakresie nauk społecznych na Uniwersytecie w Dhace w Bangladeszu. W 2019 roku przyjechał do Polski na studia na kierunku komunikacja międzykulturowa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie.

    Jest artystą wszechstronnym: maluje, rysuje, a także tworzy murale. Pracuje przede wszystkim w technice akrylowej zarówno na płótnie, jak i na papierze. W większości prac posługuje się także tuszem i węglem. Swoje prace prezentował na kilku wystawach zarówno w stolicy Bangladeszu Dhace jak i w Polsce: w Lublinie, Radomiu oraz Kazimierzu Dolnym. W swojej pracy artystycznej kładzie szczególny nacisk na przedstawienie wielowiekowych i wielokulturowych tradycji swojego ojczystego kraju.

    Talha Bin Shams tworzy prace o zróżnicowanej tematyce i w różnych technikach: od artystycznego zapisu otaczającej go rzeczywistości po tradycyjne formy ludowe związane z wielokulturową historią swojej ojczyzny. Szczególnie bliscy jego sercu są mieszkańcy bengalskich wsi. Zamiast malować uprzywilejowanych mieszkańców miasta, lubię przedstawiać wieśniaków i ich prosty styl życia, a także zróżnicowanych pod względem płci ludzi z Bangladeszu, w tym osoby transpłciowe, prostytutki. Powiedziałbym więc, że wieśniacy i różni płciowo ludzie z Bangladeszu i naszego regionu oraz ich codzienne życie są moimi tematami przez większość czasu.” Prawa człowieka, tolerancja i równość są bliskie jego sercu, co przejawia się w jego twórczości.

    Artysta lubi utrwalać w swoich pracach bengalskie kobiety, które pamięta z dzieciństwa, kiedy jeździł na wakacje do dziadków mieszkających w małej wiosce Modhurampur. Obserwował tam kobiety tkające dywany i koce, wykonujące domowe obowiązki i odpoczywające po pracy.

    Wystawa „Ludzie Bangladeszu” ukazuje piękno i specyfikę tego nizinnego południowoazjatyckiego kraju w obrazach i grafikach artysty. Przy zastosowaniu wielu technik i rozmaitości tematycznej Talha Bin Shams ukazuje fragmenty codziennego życia i bogatych tradycji, które dla Europejczyków wydawać się mogą egzotyczne. Artysta koncentruje się nie tylko na przedstawieniu istniejącej współcześnie rzeczywistości, ale sięga też często po motywy ludowe ukazujące bogactwo i pełnię bengalskiej kultury. Jest wierny jej ludowym formom, co widoczne jest w przedstawieniach typowych w jego twórczości form i motywów w tradycyjnym bengalskim stylu, takich jak wizerunki zwierząt: słoni, sów, ryb, ptaków. Obecność tych zwierząt wynika z tradycyjnej mitologii bengalskiej, a każde z nich ma swoje symboliczne znaczenie. Słoń jest uważany za symbol pokoju, siły psychicznej i mocy. Obecna na wielu przedstawieniach sowa jest związana z hinduską boginią Lakszmi, a jej pojawienie się uważane jest za zwiastun bogactwa i dobrobytu.

    Artysta w swojej twórczości łączy tradycyjne symboliczne przedstawienia ze scenami rodzajowymi z rodzinnych stron. Przedstawia ludzi przy pracy, wykonujących zajęcia charakterystyczne dla bengalskich wsi związane zarówno z fizyczną pracą, jak i czasem odpoczynku. Ukazuje tradycyjne zawody: garncarzy, rybaków, rolników uprawiających herbatę, a jednocześnie dostrzega potrzebę utrwalenia tak ulotnych chwil, jak zatrzymana w obrazie scena kobiet zbierających lilie wodne czy czeszących swoje włosy. Ukazuje tradycyjne tańce ludowe z bogatą, pełną symboliki egzotyczną choreografią oraz pięknie zdobionymi kostiumami.

    Artysta szczególnie inspiruje się sztuką Nokshi Katha. Jest  to tradycyjny styl stworzony przez wiejskie kobiety w Bangladeszu związany ze zdobieniem tkanin. Obrazy na tkaninach powstają za pomocą różnych narzędzi, takich jak gałązki, pędzle, stalówki, zapałki, palce, przy użyciu naturalnych barwników i pigmentów. Charakterystyczne dla tego stylu są atrakcyjne geometryczne wzory.

    Kompozycja i formy obrazów Talhy Bin Shamsa wydają się być przekaźnikami emocji artysty i fascynacji ojczyzną. Kompozycje te są również interesujące pod względem formalnym i kolorystycznym. Przestrzenie, w których rozgrywają się sceny rodzajowe, są oryginalnie zaaranżowane, wypełnione ozdobnymi motywami roślinnymi, które wypełniają kompozycję, decydując o jej unikalnym a zarazem ugruntowanym w tradycji stylu.

    Podczas swojej pracy twórczej Talha Bin Shams inspiruje się dziełami wybitnych artystów z Bangladeszu. Ważna jest dla niego twórczość Sheika Mohhameda Sultana, uhonorowanego wieloma nagrodami artysty, którego sława opiera się na uderzających przedstawieniach przesadnie umięśnionych bangladeskich chłopów zaangażowanych w codzienne czynności. Inspiruje się także twórczością indyjskiego artysty Janimiego Roy`a. Artyści ci byli mistrzami dla młodego Talhy, wskazującymi jak łączyć własne idee i bogate dziedzictwo artystyczne we własnej twórczości. Wyrastając z tak bogatej artystycznej tradycji Talha Bin Shams przeciera własną drogę w świecie sztuki i wciąż poszukuje swojego oryginalnego stylu, w którym łączy obrazy przeszłości z teraźniejszością.

    Na wystawie w Muzeum Ziemi Chełmskiej znalazły się prace Talhy inspirowane bogatym folklorem, oryginalne w formie i kolorystyce, które podobnie jak muzyka, taniec, życie codzienne czy rzemiosło artystyczne czerpią z bogatej przeszłości i tradycji Bangladeszu, tkane są z wielowiekowego splotu islamu, hinduizmu, buddyzmu i chrześcijaństwa. Intensywnie oddziałują na widza i pokazują to, co bliskie sercu artysty.

     

  • Boże Narodzenie 2022

     

  • Zakup kolekcji obrazów Stanisławy Mąki

    Muzeum, realizując zadanie pn. „Zakup kolekcji obrazów Stanisławy Mąki” powiększyło zbiory o wyjątkową kolekcję 18 obrazów, wybitnej artystki ludowej, pani Stanisławy Mąki z Rożdżałowa.

     

    Artystka jest jedną z najbardziej cenionych współczesnych twórczyń ludowych ziemi chełmskiej. Na swoich obrazach doskonale utrwaliła życie codzienne swojej okolicy, 
    ze szczególnym uwzględnieniem dawnych obrzędów i zwyczajów zapamiętanych z lat młodości. Stanowią one nieoceniony zapis etnograficzny dawnej chełmskiej wsi. Kolekcja, która znajdzie się z zbiorach Działu Etnografii ma zatem wyjątkową wartość zarówno ze względu na wysoki poziom artystyczny prac jak i na warstwę narracyjno-dokumentacyjną.

     

    Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów Rozbudowa zbiorów muzealnych.

     

     

  • 80. rocznica "likwidacji" getta w Chełmie

     

  • „Wyjdźmy w teren. Rośliny w trzech odsłonach” - Wyniki konkursu

     

    Wyłoniliśmy już zwycięzców konkursu „Wyjdźmy w teren. Rośliny w trzech odsłonach”:


    I miejsce

    Magdalena Żychowska

    II miejsce

    Ewa Bida

    III miejsce

    Marcin Jabłoński
    Beata Pietrzak-Ilczuk

    Wyróżnienie

    Ilona Szoda-Szwajkowska

     

    Na rozdanie nagród i dyplomów zapraszamy wszystkich uczestników konkursu

    26 października 2022 roku, godz. 12.00, Muzeum, ul. Lubelska 57.

     

       Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie
      Organizacja konkursu dofinansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie           
      Patronat medialny: Polskie Radio Lublin

     

     

  • GALERIA 72 - 50 lat kształtowania przestrzeni dla sztuki 1972-2022 - wystawa

     

  • „Wyjdźmy w teren. Rośliny w trzech odsłonach” - konkurs



    Regulamin konkursu do pobrania -->    

  • Zarządzenie Nr 6/2022 r. Dyrekotra Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie

     

  • LATO w MUZEUM sierpień 2022 r.

     

  • Informacja dla zwiedzających


     Budynek przy ul. Świętego Mikołaja 4
    nieczynny dla zwiedzających do odwołania,
    z powodu remontu

     
    Zmiana ekspozycji
    budynek przy ul. Lubelskiej 55
    nieczynny dla zwiedzających
    w dniach 09.08. – 21.09.2022
     
    Zapraszamy do zwiedzania wystaw:

     
    ·       ul. Lubelska 56A
    - Powrót do przeszłości. Dzieje tradycyjnej kultury regionu chełmskiego
    - Fotografia odnaleziona…

     
    ·       ul. Lubelska 57
    - Skarby przyrody
    - Chełm jest jego imię… Historia miasta od X do XX wieku
  • Agata Woźniak-Niemkiewicz. Ogród mojego życia.

     

  • Lato w Muzeum lipiec 2022 r.

     

  • Informacja Urzędu Miasta Chełm

     

  • Noc Muzeów 21 maja 2022 r.

     

  • MARCIN BERDYSZAK interwencje, relacje, dialogi - wystawa

     

     

    Galeria 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie zaprasza na otwarcie wystawy Marcin Berdyszak. Interwencje, relacje, dialogi, które odbędzie się 27 kwietnia 2022 o godzinie 18:00 w salach budynku muzeum przy ulicy Lubelskiej 55.
     
    Galeria 72 już w 1991 roku miała sposobność przybliżyć twórczość tego znanego poznańskiego artysty, prezentując jego instalację „Adoracja ziemi”. Marcin Berdyszak (ur. 1964) był wówczas młodym, poszukującym swego miejsca w obszarze sztuk plastycznych twórcą. Jak rozwinęła się jego sztuka i w którą stronę ewoluowała, będziemy mogli przekonać się już niebawem, odwiedzając przestrzeń muzealną przeznaczoną na ten ważny dla nas pokaz.
     
    Studia ukończył w poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych (obecnie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz). W 1988 obronił dyplom pod kierunkiem dwóch związanych z Galerią 72 artystów: prof. Włodzimierza Dudkowiaka (malarstwo) i prof. Macieja Szańkowskiego (rzeźba). Od 1989 pracuje w macierzystej uczelni, gdzie piastował zaszczytne funkcje prorektora (2002-2008) oraz Rektora UA (2008-2016).
     
    Jego kariera zarówno pedagogiczna jak i artystyczna rozwijała się dynamicznie. Obecnie jako profesor zwyczajny, prowadzi pracownię działań przestrzennych na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych UA w Poznaniu. Uczestnik licznych spotkań i konferencji związanych z edukacją artystyczną. Ma na swym koncie realizację kilkudziesięciu warsztatów autorskich w kraju i zagranicą.
     
    Język jego wypowiedzi artystycznej jest różnorodny; przekłada się na dzieło złożone i zadziwiające łatwością łączenia ze sobą gatunków. Stąd jego dokonania mieszczą się zarówno w obszarze instalacji, działań performatywnych, realizacji multimedialnych, jak i rysunku, malarstwa, obiektu. Bogactwo form i wielość stosowanych przez autora technik, zaprezentuje chełmski pokaz. Twórca odważnie podejmuje i prowadzi dialog z utworami innych artystów, sięga po znane z historii sztuki cytaty, zwodzi i uwodzi naszą pamięć i wyobraźnię, a jednocześnie przygląda się nam i analizuje nasze reakcje. Odbiorca poddaje się tym zabiegom, kreują się nowe wartości, rodzą pytania oraz potrzeba zgłębiania tajemnic niesionych symboliką przesłania. Ta sztuka lewituje wysoko między prawdą a iluzją, światem rzeczywistym a tym sztucznie wykreowanym.
     
    Marcin Berdyszak jest artystą pracującym szeroko, z rozmachem, rzadko pozwala sobie na chwile wytchnienia, raz podjęte sprawy stara się doprowadzić do końca. Przyjazny i wyrozumiały, pomocny i nieoczekujący, przywodzi na pamięć swego Ojca – Jana Berdyszaka (1934-2014), który jak mało kto wpisał się w dzieje Galerii 72 oraz zasoby chełmskich zbiorów sztuki współczesnej. Był dla syna wsparciem, przyjacielem, przewodnikiem duchowym w każdej dziedzinie życia.
     
    Marcin Berdyszak jest autorem wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych zarówno w kraju jak i zagranicą. Jego prace znajdują się w wielu znaczących kolekcjach państwowych (m.in. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Bytomiu, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, kolekcja Galerii 72 muzeum w Chełmie). Przykłady jego realizacji znalazły swe miejsce w kolekcjach słowackich i niemieckich, jak również w cenionych zbiorach prywatnych, takich jak kolekcja Wojciecha Fibaka czy Waldemara Andzelma.
     
    Wystawa Marcina Berdyszaka gościć będzie w Galerii 72 do 7 sierpnia 2022 roku.
     

  • Pisanki – wiosenne malowanki - wystawa

     

     

    Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych Dział Etnografii Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie przygotował nową wiosenną wystawę: „Pisanki – wiosenne malowanki”. Zaprezentowano na niej kilkaset najciekawszych pisanek z naszego regionu. Są to zarówno najstarsze, ponad 80-letnie pisanki wykonywane metodą batikową, jak i wykonane współcześnie przez specjalizujących się w pisankarstwie ludowych twórców. Chełmskie pisanki zaprezentowane na wystawie charakteryzują się bogatą kolorystyką uzyskiwaną dzięki naturalnym metodom barwienia, m. in. w łupinach cebuli, korze dębu czy młodym jęczmieniu. Mimo upływu lat kolory nadal zachowały intensywność i wyrazistość. Pisanki z najstarszego okresu zdobione są w tradycyjne wzory, są to przede wszystkim gałązki, wiatraczki, grabki, ślimaczki, w powojennych pisankach często występuje wywodzący się z Wołynia motyw róży bukowej, na pisankach z 2. połowy XX wieku pojawiają się napisy ze świątecznymi życzeniami.
    Wśród  współczesnych pisanek wyróżnione zostały te tradycyjne w technice wykonania i motywach zdobniczych wykonane przez Jadwigę Majówkę z Bukowy Wielkiej. Na swoich pisankach umieszcza ona wzory przekazywane z pokolenia na pokolenie, silnie ugruntowane w tradycji regionu.
    Pokazano również prace Stanisławy Mąki, nawiązujące do dawnych wzorów, ale też nowoczesne w formie, często wykonane na jajach gęsich, przedstawiające sceny związane z okresem Wielkanocnym, zarówno te biblijne jak „Ostatnia Wieczerza” czy „Modlitwa w ogrójcu”, jak i scenki rodzajowe, np. śmigus dyngus. Odmienną technikę reprezentują pisanki Janiny Pelc z Dobryłówki, która tworzy piękne prace o motywach roślinnych metodą wyskrobywania wzoru na pomalowanym jajku. Podobną technikę stosuje Mirosław Sawicki z Kamienia, jednak o wyjątkowości jego pisanek świadczy tematyka, którą podejmuje. Jako osoba związana ze środowiskiem łowieckim na swoich pracach często umieszcza zawołanie „Darz bór!”, przedstawia też ukazane na leśnej polanie jelenie, łosie, zające. Inspiruje go też lokalna flora, z której ulubionym motywem jest dziewięćsił.
    Do nietypowych współczesnych pisanek należą te wykonane na strusim jaju przez Piotra Czapkę z Kamienia. W twardej skorupie tworzy on wyjątkowe ażurowe wzory, wśród których dominują motywy zwierzęce: jelenie, kolibry, czaple, ale też filigranowe kwiaty, gałązki i liście.
    Na oglądanie tych wyjątkowych pisanek zapraszamy do siedziby chełmskiego muzeum przy ul. Lubelskiej 56 A przez cały kwiecień. By dowiedzieć się więcej o tradycjach i zwyczajach związanych z pisankami zachęcamy do zakupu informatora „Chełmskie pisanki” w muzealnym sklepiku za jedyna 4,5 zł.

     

    Wystawie towarzyszą warsztaty „Wiatraczki, ślimaczki… wykonywanie pisanek metodą batikową”, na które zapraszamy grupy zorganizowane. Ich uczestnicy obejrzą wystawę, a także własnoręcznie zrobią prawdziwą pisaną pszczelim woskiem kolorową pisankę o tradycyjnych wzorach. Prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc pod nr tel. 82 565 47 84
  • Ferie w Muzeum 2022

     

  • „Twój EkoDzień” - Konkurs dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych Chełma

     

     

    Konkurs wspiera Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Chełmie



    Regulamin konkursu do pobrania 

    Regulamin konkursu do pobrania 

     

  • CHEŁM JEST JEGO IMIĘ… - wystawa stała

     

  • Stanisław Koguciuk - Sens istnienia zamknąć w obrazie

     

  • BISKUPI I DUCHOWNI UNICCY - ekspozycja

     

  • Pierwsi pasterze III tysiąclecia p.Ch. - wystawa



    Pierwsi pasterze III tysiąclecia p.Ch. 
    do pobrania w formacie Adobe Reader PDF (rozmiar 47 MB)  -> 

    do pobrania w formacie Adobe Reader PDF (rozmiar 26 MB)  ->